J-la on tietenkin antanut meille mitsvat, käskyt, noudattamista varten. Mitsvat ovat kuitenkin meidän hyväksemme, eivätkä rangaistukseksemme. J-la on oikeudenmukainen tuomari, mutta Hän on ennen kaikkea armollinen ja armahtavainen tuomari. Me kaikki teemme välillä virheitä, ja J-la tietää ettemme ole täydellisiä, Hänhän meidät on luonut. Niin kuin Kohelet (Saarnaaja) sanoo: "Sillä maan päällä ei ole niin hurskasta miestä, joka tekee vain hyvää eikä tee syntiä."
Juuri siksi J-la on opettanut meille Toorassaan, mitä tehdä kun päädymme tekemään väärin. Tie takaisin J-lan luo, kun olemme osuneet harhaan on kirjoitettu samaan Tooraan kuin muutkin käskyt.
Kun tunnustamme syntimme J-lan edessä, pyydämme anteeksi ihmisiltä, joita olemme kohdelleet väärin, hyvitämme vääryyden niin hyvin kuin voimme, kadumme tekojamme ja päätämme tehdä tulevaisuudessa toisin, J-la antaa anteeksi, mitä olemme tehneet.
Tätä kutsutaan nimellä teshuva, takaisin palaaminen, koska se todellakin mahdollistaa palaamisen takaisin siihen tilaan, jossa olimme. Teshuva on äärimmäisen olennainen asia: ilman sitä maailma ei voisi olla olemassa hetkeäkään. Siksi J-la loi teshuvan jo ennen kuin Hän loi maailman. Ilman sitä jokainen synti johtaisi etääntymiseen J-lasta ja ilman mahdollisuutta takaisin paluuseen maailma tuhoutuisi jo ennen kuin se alkoikaan.
Siksi meidän ei elämässä tulisi keskittyä liikaa odottamaan täydellisyyttä, koska tärkeämpää kuin yrittää olla täydellinen on yrittää aidosti elää hyvin ja kehittyä ihmisenä, ja virheitä tehtyään tehdä teshuva. Mishna (Pirkei avot 2:15) kertoo, että ihmisen tulisi tehdä teshuva päivää ennen kuolemaansa. Rabbit kysyvät, mistä ihminen tietää milloin hän kuolee? Talmudin vastaus on, että koska emme tiedä milloin kuolemme, meidän tulisi tehdä teshuva joka päivä. Joka päivä meidän tulisi tarkastella itseämme, ja pyytää anteeksi vääriä tekojamme. Teshuvan kautta meillä on mahdollisuus kääntää jopa aiemmin tehdyt syntimme hyviksi teoiksi.
Teshuvan voima on äärimmäisen tärkeä osa J-lan viestiä meille. Jos sitä ei ymmärrä, koko Toora on väärinymmärretty. Kun Toora sanoo, että se, joka rikkoo sapatin, saa rangaistukseksi karetin, eli hänen sielunsa leikataan irti juutalaisesta kansasta, se pitää paikkansa vain niin kauan kuin kyseinen ihminen ei tee teshuvaa. Kun hän tekee teshuvan, karet pyyhitään pois ja hänen sielunsa palaa takaisin samaan tilaan, jossa se oli aikaisemmin. Kaikki synnit, joita ihminen on tehnyt, annetaan anteeksi, kun ihminen tekee teshuvan, olivatpa ne suuria tai pieniä, tahallisia tai tahattomia. Joidenkin syntien kohdalla saamme anteeksiannon vasta kun kadumme niitä myös jom kippurina, syntien sovituspäivänä. Entä jos ihminen kuolee ennen jom kippuria? Silloin kuolema sovittaa synnit.
Tärkeää on kuitenkin ymmärtää, että J-la antaa anteeksi kaiken paitsi synnit toisia ihmisiä kohtaan. Jos kohtelee toisia ihmisiä väärin, tulee pyytää heiltä anteeksi ja hyvittää tekonsa, jos se on mahdollista. Vasta kun hän antaa anteeksi, synti on anteeksiannettu. Kolme kertaa tulee ihmisen pyytää vilpittömästi anteeksi kanssaihmiseltään, jota on kohdellut väärin - jos hän ei silloinkaan suostu antamaan anteeksi, vastuu siirtyy hänelle.
On tärkeää, ettemme vaivu tässä asiassa epätoivoon: Viisaat rabbimme opettavat, että ihmisen ei tule pitää itseään pahana ihmisenä. Kun ajattelemme jo olevamme pahoja ja syntisiä, se tekee väärin tekemisestä helpompaa, ja meidän on entistä vaikeampi tehdä oikein. Mieluummin meidän tulisi ajatella, Maimonideksen sanoin, että olemme hyvien tekojen ja pahojen tekojen vaa'alla, jossa ne ovat juuri ja juuri tasapainossa ja seuraava tekomme kääntää vaa'an suunnan. Jos se on paha, se tuhoaa ihmisen itsensä ja koko maailman, jos se on hyvä, se pelastaa ihmisen itsensä ja koko maailman.
Tärkeää on myös ymmärtää, että J-la rakastaa meitä, ja toivoo, että palaamme takaisin. Siksi J-la myös yrittää auttaa meitä tekemään teshuvan.
Jom kippurin viimeisessä rukouksessa, neilassa, on koskettava kohta tähän liittyen:
“Sinä ojennat kätesi tahallaan väärin tehneitä kohti, ja sinun oikea kätesi on ojennettu vastaanottamaan katuvia."
J-la odottaa rakkaudessaan, käsi ojennettuna, että ottaisimme askeleen takaisin Häntä kohti, ja kun teemme sen, Hän auttaa meitä oikealla, vahvalla kädellään palaamaan takaisin kotiin.
Myöhemmin samassa rukouksessa sama viesti tulee esiin vielä selvemmin:
"Sinä, anteeksiannon J-la, armollinen ja armahtavainen, hidas vihastumaan, ja suuri rakkaudessa ja totuudessa, runsaasti hyvää tekevä. Sinä toivot pahojen katumusta, etkä tahdo heidän kuolemaansa.
Niin kuin on sanottu: Sano heille: Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, J-la, ei ole minulle mieleen pahantekijän kuolema, vaan se, että pahantekijä kääntyy tieltänsä ja elää. (Hes. 33:11)"
Teshuva, todellinen vilpitön teshuva, ei ole helppoa, mutta aina
mahdollista, ja sen palkkio on suuri: syntien anteeksianto ja sovitus, ja paluu puhtaaseen olotilaan lähellä J-laa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti