perjantai 27. toukokuuta 2016

Mikä on Toora?

Simchat Toora-juhla
Sanalla Toora voidaan tarkoittaa monta asiaa. Perusmerkityksessään Toora tarkoittaa juutalaisen Raamatun eli Tanachin ensimmäistä osaa, jota vastaavat viisi Mooseksen kirjaa. Sana Toora tarkoittaa opetusta. Juutalaisissa synagogissa on aina Toora alkuperäisessä muodossaan, eli pergamentille käsinkirjoitettuna käärönä, jota kutsutaan nimellä "sefer Tora" eli kirjaimellisesti käännettynä Toora-kirja. Sitä säilytetään synagogan etuosassa erityisessä Toora-kaapissa, aron hakodeshissa, josta se haetaan tiettyjen jumalanpalvelusten aikana luettavaksi.
Sanalla Toora voidaan kuitenkin tarkoittaa myös lähestulkoon kaikkea juutalaisuutta, jolloin sillä kuvataan kaikkea sitä viisautta, jota J-la on lahjoittanut ihmiskunnalle, kirjoitetussa tai suusta suuhun kulkeneessa muodossa. Toora on juutalaisuuden perusta, josta koko uskonto, ja juutalainen kansa, on saanut alkunsa. Ennen kuin Toora annettiin, juutalaisuutta ei ollut olemassa.
Yksi perinteisen juutalaisuuden perusperiaatteista nimittäin on se, että J-la antoi Tooran Siinailla Moosekselle ja juutalaiselle kansalle, jotka olivat vaeltamassa erämaassa Egyptin orjuudesta vapautumisen jälkeen. Tooran uskotaan olevan täysin jumalallista alkuperää, niin ettei yksikään sana Toorassa ole turha vaan kaikilla on merkitys, jonka voi ymmärtää täysin vain lukemalla alkuperäistä, hepreankielistä Tooraa, ja sen kommentaareja.
On vertaus siitä, että niin kuin ihminen ei kestä kolmea päivää ilman vettä, niin hänen ei pitäisi olla kolmea päivää ilman Tooraa, ja siksi nykyisin Tooraa luetaan synagogassa maanantaisin, torstaisin ja lauantaisin, niin ettei väliin jää koskaan kolmea päivää. Koko Toora, eli viisi Mooseksen kirjaa, luetaan vuoden aikana läpi niin, että jokaisella viikolla edetään jonkin verran eteenpäin. Kun Toorakäärö otetaan pois kaapista, ja kun se palautetaan kaappiin, kaikki läsnäolijat nousevat seisomaan, ja aina kun Tooraa siirretään, on tapana seistä. Koko sinä aikana, kun Tooraa luetaan, ei pitäisi puhua ollenkaan, sillä se on epäkunnioittavaa ja häiritsee Tooran lukemista.
Sitä arvoa, mikä juutalaisuudessa annetaan Tooralle, ja varsinkin sen opiskelulle tai tutkimiselle, on vaikea kuvailla. Jokaisella juutalaisella on velvollisuus opiskella Tooraa, vaikka hän olisi niin köyhä, että hän eläisi pelkästä hyväntekeväisyydestä, eikä hänen tule lopettaa Tooran opiskelua ennen kuolinpäiväänsä. Tooran opettaminen lapsille on äärimmäisen tärkeää, Talmud sanoo asiasta näin:"Me emme peruuta lasten oppitunteja edes rakentaaksemme Temppeliä Jerusalemiin." Tämä opiskelun ja koulutuksen arvostus on ehkä myös syy siihen, miksi juutalaiset ovat yliedustettuina Nobel-palkinnon saajien joukossa.
On kuitenkin ajatus, että Toora annettiin siitä syystä Siinain erämaassa, että niin kuin erämaa ei kuulunut kenellekään, niin myös Toora ja sen viisaus ja valo ovat tarjolla koko ihmiskunnalle, ja niin kuin kuka tahansa voi vapaasti matkustaa erämaahan, niin kuka tahansa voi vapaasti matkustaa Tooraan, ja ottaa sen opetukset vastaan.
Juutalaisen kansan tehtävä on levittää tätä valoa muille kansoille, niin kuin J-la sanoo Israelin kansalle Jesajan kirjassa: Minä olen Herra, olen kutsunut sinut oikeamielisyydessä, ja minä vahvistan kättäsi; ja minä muovasin sinut, ja tein sinut, kansan liitoksi, valoksi kansoille, avaamaan sokeiden silmät ja tuomaan vangit ulos tyrmästä, heidät, jotka istuvat vankilan pimeydessä. (Jes. 42:6)

Sitä, miten juutalaisuus näkee Tooran, voi auttaa ymmärtämään tämä psalmin 19 kohta:

Torat Hashem temima,                 Herran Toora (opetus) on täydellinen
Meshivat nafesh;                          Se virvoittaa mielen
Edut Hashem ne'emana,               Herran määräykset ovat luotettavat
Makhkimat peti;                           Tehden yksinkertaisesta viisaan
Piqudei Hashem jesharim,            Herran käskyt ovat oikeudenmukaisia
Mesamkhei lev;                            Ne ilahduttavat sydämen
Mitsvat Hashem bara,                   Herran opetukset ovat kirkkaat
Me'irat einajim;                             Ne avaavat silmät näkemään
Jir'at Hashem tehora,                    Herran pelko on puhdas
Omedet la'ad;                                Se pysyy ikuisesti
Mishpetei Hashem emet,              Herran määräykset ovat tosia
Tsadqu jakhdav;                            Kaikkiaan oikeamielisiä
Hanekhemadim mizahav,              Ne ovat tavoiteltavampia kuin kulta
Umipaz rav;                                   Kuin puhtaan kullan paljous
Umetuqim midevash,                    Makeampia kuin hunaja
Venofet tsufim;                              Kuin mehiläiskennosta valuva hunaja
Gam avdekha niz-har bahem,        Ne opastavat palvelijaasi
Beshamram eqev rav.                    Niiden noudattamisesta saa suuren palkan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti